Od 1 stycznia 2023 r.
każdy płatnik składek ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie
Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Do tej pory obowiązek ten mieli płatnicy rozliczający składki za więcej
niż 5 osób. Po zmianach obowiązek dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców –
także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do
5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.
PUE ZUS to duże ułatwienie dla przedsiębiorców,
dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę. Umożliwia załatwienie większości spraw
związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie.
Z czego mogą
korzystać przedsiębiorcy na PUE ZUS
· mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej
aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych,
· mogą kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS,
· mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników,
· mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z
danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
PUE krok po kroku dla płatników
Jak założyć
konto na PUE ZUS
Profil na PUE ZUS zakładany
jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić profil, trzeba
mieć skończone 13 lat.
Płatnik składek– osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).
Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.
Aby założyć
profil na PUE ZUS:
1. Wejdź na stronę www.zus.pl i
kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest
rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz
rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po
wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz
również NIP.
3. Wybierz sposób rejestracji:
· za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
· za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
· za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
· samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
4. Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov,
kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część
danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają
również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga
wizyty w ZUS.
5. Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i
wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W
ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej
placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument
tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
PUE krok po kroku - rejestracja i logowanie
Informacje w
sprawie PUE ZUS
· dostępne na
stronie http://www.zus.pl ;
·
infolinia 22 560 16 00 - od poniedziałku do piątku w godz.
7.00 - 18.00;
· e-wizyta dostępna na stronie: https://www.zus.pl/e-wizyta;.
· sala obsługi
klientów w najbliższej placówce ZUS.